Taman când credeam că nimic nu ne mai poate mira în materie de găselniţe ale presei în general şi ale televiziunilor în particular, am avut neplăcuta surpriză să constat, într-una din zilele săptămânii trecute (oare numai una?), că doi reporteri de top ai unor televiziuni cu pretenţii, oameni care au transmis din zone de conflict sau calamitate, relatau cu o morgă serioasă despre cele două telenovele care au răvăşit publicul românesc: Moniri şi Oanapepe.
Unul dintre reporterii pomeniţi informa publicul despre evoluţia stării de sănătate a „Qeridei“, lansând ipoteza dureroasă că diva n-ar fi fost tocmai însărcinată, în timp ce confratele său atârna de un microfon în faţa reşedinţei de la Izvorani a lui Irinel Columbeanu şi ne povestea cum fusese semnalată în zonă o ambulanţă, semn că micuţa Irina are probleme de sănătate.
Am închis televizorul, aşa că nu mai ştiu dacă s-a întrunit sau nu o comisie interdisciplinară de medici care să realizeze un consult exhaustiv al celebrei paciente şi nici dacă preşedintele intenţionează să se refere la acest subiect în proximul discurs despre starea de sănătate a naţiunii. Pentru că, nu-i aşa, starea naţiunii include şi starea de sănătate a naţiunii, iar naţiunea o include şi pe Irina Columbeanu, deci nimic deplasat până aici.
Am auzit în schimb un zvon, pe care n-am apucat să-l verific, aşa că vă rog să-l luaţi deocamdată doar sub beneficiu de inventar, cum că sunt în curs de amenajare, pe lângă bisericile din Ilfov, câteva locuri speciale de rugăciune, dotate cu aer condiţionat, canapele din piele şi televizoare cu LCD, în care enoriaşii să poată da acatiste pentru sănătatea marilor bolnave ale neamului, Irinuca şi Oana. Iar dacă acest proiect pilot va da roade, se ia în calcul extinderea lui la nivelul întregii ţări.
Veţi spune poate că toate acestea ni se întâmplă din cauza goanei după rating a televiziunilor, care exploatează la maximum gusturile îndoielnice ale publicului românesc, lăsând baltă orice principii deontologice sau profesionale. E posibil , dar cele două cazuri menţionate nu aduc doar audienţă. Lăsăm la o parte şi caracterul „educativ“ – orice absolventă de şcoală profesională (în caz că mai există aşa ceva) visează să ajungă modelă şi să fie descoperită de un babalâc extravagant, plin de bani şi fără prea mari pretenţii. Protagoniştii nu provoacă doar emoţii sau reverii telespectatorilor, ci creează noi predicate în campanii comerciale de promovare.
Un site specializat în promoţii a lansat vinerea trecută o ofertă specială şi, adău-găm noi, imposibil de refuzat: „DIVORŢ! Doar 420 RON în loc de 1.400 RON pentru un divorţ la cabinetul de avocatură X. Spune la revedere persoanei pe care n-o mai iubeşti, cu 70% reducere !“. Aşa suna reclama, ilustrată de o poză cu două verighete, ruptă pe mijloc. Dar mai interesant decât sloganul, care trebuie să recunoaşteţi că este delicios de cinic, este textul motivaţional care însoţeşte reclama:
„Oana divorţează de Pepe, Iri divorţează de Moni. Sau invers! Oricum ar fi, de vreo două luni încoace ei tot divorţează! Ce îţi propunem noi e fix invers. Un proces de divorţ rapid , uşor şi fără bătăi de cap. (…) Oricare ar fi motivul tău, acum e momentul să iei o decizie înţeleaptă. E un bine pe care îl faci amândurora. Separă-te de persoana pe care n-o mai vrei lângă tine fără să cheltui o avere. Cabinetul de avocatură X e recomandat de sute de clienţi (acum) fericiţi!“.
Aşadar, mediul de afaceri se orientează rapid. Aşteptăm cu interes reacţia producătorilor de vaccinuri contra rubeolei, a clinicilor de fertilizare in vitro, a firmelor de cărat mobilă sau a fabricanţilor de ursuleţi de pluş „as seen on tv“. Că doar suntem o ţară de consumatori. Dacă tot au vrut să fie celebri, să-i stoarcem până la ultima picătură. Aşa sigur ieşim din criză.