Probabil ca atunci cand veti citi aceste randuri „Cold Waves” isi va fi consumat deja scurta viata pe ecranele din Romania. Iar explicatia acestui caracter de efemerida al unei productii cu mare potential rezida tocmai din abordarea, eronata in opinia noastra, a lui Alexandru Solomon. Filmul este construit exclusiv pe marketingul nostalgiei, se adreseaza direct ascultatorilor de Europa Libera, numai ca vine mult prea tarziu. La inceputul anilor “90, aducerea pe ecran a “vocilor libertatii noastre” – Emil Hurezeanu, N.C. Munteanu, Ioana Magura-Bernard etc. – ar fi asigurat un succes fantastic al peliculei, indiferent de constructia si mesajul acesteia. Acum, dupa atatia ani, aveam pretentia la mai mult si, mai ales, se impunea ca filmul sa-i faca sa vibreze si pe cei care n-au ascultat niciodata, clandestin, radioul din Munchen.
Scenariul scartaie serios si se bazeaza, deopotriva, pe locuri comune si pe lucruri subintelese. Regimul comunist oprima poporul, radioul era singura forma de opozitie, poporul asculta, regimul se enerva si trecea la represalii impotriva ascultatorilor sau, mai departe, punea la cale atentate impotriva radioului. Multi dintre noi am trait asta pe pielea noastra, iar ceilalti au auzit despre la televizor. Era oare nevoie de metafore pentru a ne convinge ca asa a fost?
Alexandru Solomon a avut la dispozitie un material generos, povestile spuse cu har de vedetele de odinioara ale radioului, dar a preferat sa le foloseasca cu parcimonie intr-o constructie pe care semnatura sa sa apara cat mai pregnant.
Sunt remarcabile interviurile cu Carlos Sacalul si cu Ilie Merce, este inspirata scoaterea din tomberonul OTV a replicilor lui Plesita, este emotionanta pledoaria Anei Hombot in fata unei clase de copii orbi, dar senzatia generala este aceea a unui soclu plin de briz-brizuri care eclipseaza statuia.
Daca adaugam alegoria cu care filmul incepe si se termina – vocile fara chip, urechile fara voce, cooperativa „Ochiul si Timpanul” – si ambitia inexplicabila a lui Solomon de a-si imprumuta vocea (total inadecvata) naratorului, avem explicatia acestui esec cinematografic. Am putea sa remarcam filmarile interesante, montajul sau coloana sonora, insa impresia generala nu se schimba: un film prea lung si dezamagitor pentru cunoscatori, si prea superficial pentru novici. Pacat…
Razboi pe calea undelor
Romania-Germania-Luxemburg, 2007
Titlul original: Cold Waves
Regia: Alexandru Solomon
Protagonisti: Monica Lovinescu, Neculai Constantin Munteanu, Emil Hurezeanu, Serban Orescu, Nestor Ratesh, Doina Cornea, Vasile Paraschiv, Ilie Merce, Ilich Ramirez-Sanchez (Carlos Sacalul)
Documentar, 108 minute