În presa săptămânii trecute, Ion Tiriac a beneficiat de o expunere masivă, două subiecte fiind considerate de gazetari relevante pentru opinia publică. Prima stire, preluată doar de publicaţiile serioase, a fost că din 2010 celebrul om de afaceri va pierde importul de autoturisme Ford, Romcar urmând să-si păstreze doar statutul de dealer local.
Pusă în context cu operaţiunea similară prin care grupul auto Tiriac a mai pierdut si importul de Mercedes, din motive similare, respectiv intrarea pe piaţa românească a companiilor respective, concluzia trasă de ziaristi a fost aceea că imperiul auto al lui Tiriac se năruie încet, dar sigur. E adevărat, dar nu avem de-a face cu nicio tragedie.
Acest business si-a trăit timpul pentru fostul tenisman, si a fost posibil în perioada de tranziţie doar graţie imaginii foarte bune pe care Tiriac o avea în ochii oamenilor de afaceri din Vest, aceea de „ein Man, ein Wort“. Acum, când România este membră a Uniunii Europene, conjunctura economică nu mai este favorabilă acestui tip de afacere. Pe de o parte, marile companii auto îsi deschid reprezentanţe proprii, înlăturându-i firesc pe cei care au făcut pionierat pe această piaţă devenită, si prin munca lor, atractivă, în timp ce acestia din urmă au alte oportunităţi de afaceri, mai rentabile, cum ar fi cele imobiliare.
De aici vine cea de-a doua stire, preluată de această dată de absolut toate ziarele si televiziunile, potrivit căreia Cristi Chivu a cumpărat un penthouse în ansamblul rezidenţial „Stejarii“, construit de magnatul român si managerizat de fiul acestuia Ion Ion. Dacă stirea în sine a fost aceeasi pentru toţi, detaliile au lăsat locul unor ample diferenţieri, astfel că apartamentul-vilă a fost creditat cu suprafeţe cuprinse între 400 si 800 de metri pătraţi si cu un preţ cuprins între 1 milion si 2,5 milioane de euro.
Dar să nu ne împiedicăm în detalii! Căpitanul echipei naţionale de fotbal a României a cumpărat „cel mai scump, cel mai luxos, cel mai ultimate, cel mai high-end apartament disponibil pe piaţa românească. Acesta este adevăratul predicat al stirii de presă, iar asocierea dintre numele Tiriac si conceptele de calitate si lux este evidentă. Atât de evidentă încât nici nu mai stim cine pe cine endorsează de fapt: Tiriac pe „Stejarii“ sau invers.
Dar „Stejarii“ nu reprezintă singura afacere imobiliară a lui Ion Tiriac. Există si „cartierul german Residenz“, început în urmă cu un an si jumătate, în care ar fi trebuit să se mute deja primii clienţi. Numai că, în ciuda calităţii germane, a constructorului german, a numelui Tiriac, predarea blocurilor din prima fază a proiectului este întârziată deja cu 7 luni, iar cei care la această dată ar fi trebuit să fie „willkomen acasă“ sunt nevoiţi să se mulţumească doar cu explicaţiile foarte balcanice ale celor care vorbesc în numele noului Donald Trump de Dâmboviţa. În sfârsit, Ion Tiriac vine „de-acasă“.