• Despre mine
  • Site map
  • Căutări rapide
  • Contact

  • Home
  • Politică
  • Economie
  • Travel
  • Filme
  • Gourmet
  • Miscellaneous


Fuckbook

0
28 May 2012
Facebook,Mark Zuckerberg
by Radu Preda

La fel ca in multe alte situatii cand incerci sa imbini afacerile cu placerea, lucrurile au tendinta naturala sa se termine prost. Constatare valabila cel putin in cazul recentului scandal iscat pe seama listarii la bursa a celebrei retele de socializare Facebook. 

In primul rand trebuie subliniata diferenta notabila intre notorietate (sau popularitate) si performante economice. Un exemplu chiar mai elocvent este twitter care, in ciuda unui numar fabulos de utilizatori, nu reuseste sa monetizeze acest lucru. La fel stau lucrurile si cu Facebook, chiar daca la o alta scara. Este o discrepanta majora intre performantele reale ale companiei si asteptarile investitorilor, legate mai ales de potentialul urias al companiei fondate de Zuckerberg.

Ceea ce trebuia sa fie evenimentul deceniului la bursa newyorkeza s-a transformat, in nici doua saptamani, intr-o dezamagire profunda. Sau, mai bine zis, intr-o mare dezumflare. Mecanismul e simplu: un grup restrans de investitori, cei mari si privilegiati, care cumpara de cativa ani buni actiuni Facebook, au profitat de entuziasmul si lipsa de informatii a unei mase de manevra reprezentate de micii investitori, marcandu-si profituri consistente, imediat dupa listare, ceea ce a determinat scaderea consistenta a cotatiilor.

Cum s-a ajuns in aceasta situatie? Simplu, pe baza unei emotii colective. E frumos sa postezi o poza cu o ceasca de cafea pe Facebook in fiecare dimineata si o piesa lenta de pe youtube noaptea, la culcare, iar intre ele sa afli ce-a mai mancat, visat, vizitat, citit, ascultat, vizionat etc. populatia planetei. Pentru ca asta e o realitate. Populatia Facebook creste exponential si are sanse mari sa se identifice, in scurt timp, cu populatia Terrei.Vorba aceea: “Cine nu e pe Facebook nu exista!”.

Dar de la sutele de milioane de membri ai comunitatii si pana la sutele de miliarde de dolari capitalizare e o cale destul de lunga. Si asta pentru simplul motiv ca sutele de milioane de utilizatori pot fi considerati sute de milioane de potentiali clienti, dar in realitate raman doar utilizatori sau, daca vreti, postaci. Tocmai mediul foarte selectiv, unde se presupunea ca se poate targeta cel mai bine reclama, s-a dovedit a fi ostil, cel putin fata de campaniile clasice de marketing. Iar inovatiile in domeniu se lasa inca asteptate, asa ca majoritatea utilizatorilor de Facebook ignora reclamele sau, mai grav, le anihileaza.

Asadar cine s-a inghesuit sa cumpere actiuni Facebook in cadrul IPO, bazandu-se pe entuziasmul general si pe optimismul interesat al previziunilor, s-a fript. Succesul celei mai mari retele sociale sta in geniul unui singur individ, care nu avea o problema cu banii, ci cu fetele. Iar genialitatea sa consta in aceea ca a gasit o solutie originala si eficienta pentru o problema cvasigenerala. Zuckerberg a conceput Facebook ca sa socializeze, nu ca sa se imbogateasca, deci a raspuns nevoii de socializare a oamenilor, nu nevoii de bunastare. Faptul ca a devenit milionar in doi ani si s-a insurat abia dupa opt este problema lui personala.

Lectia pe care ne-o ofera in aceste zile Facebook este universal valabila. Alegerile facute emotional raspund strict unor nevoi de natura emotionala. Iar analogia poate continua inclusiv in viata politica, unde electoratul se lasa pacalit de argumente emotionale si, dupa ce trec alegerile, constata ca problemele importante raman in continuare nerezolvate. Sa nu uitam ca Ponta si Antonescu si-au unit fortele ca sa-l invinga pe Basescu. Au reusit, iar cei care simteau aceasta nevoie, emotionala, se pot declara satisfacuti. Dar cata bunastare va aduce caderea acestuia si a acolitilor sai ramane de vazut. Probabil cam tot atat cat au avut parte micii investitori in actiuni Facebook.

Social Share

Scrie un comentariu Cancel reply

*
*

captcha *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Cele mai comentate
Ultimele comentarii
Printul Paul dezvaluie motivele care l-au determinat sa intre in cursa electorala: "In tara asta nu se fac afacer adevarat fara sa fii si politique mestecat"
17 Oct 2000
, 6 Comments
Despre inutilitatea unei legi a presei
09 Jan 2013
, 3 Comments
I-au luat lui Lance Armstrong boii de la bicicleta
24 Aug 2012
, 3 Comments
j : Lamentari, Radule, lamentari. Ati mancat mult...
21 Apr 2013
Radu Preda : Vlad, nu sunt naiv deloc. Asa si incepe textu...
21 Apr 2013
Petreanu : Nu fi naiv, Radu. Managerul respectiv nu face...
21 Apr 2013

Blogroll

  • Amar de zi
  • Bogdan Glavan
  • Dl. Ghibutiu
  • Guy Kawasaki
  • Libertarienii
  • Mark Cuban
  • Moshe Mordechai
  • Radu Tudor
  • Reporter Virtual
  • Richard Branson
  • Seth Godin
  • The Facebook blog
  • Turmbar
  • Un chinez ca tot romanu'
  • Viorel Ilisoi
  • W3 EDGE, Optimization Products for WordPress

Căutări rapide

Adrian Nastase Apple Being Julia Bruce Willis Calin Popescu Tariceanu Clive Owen criza Danone Denzel Washington Dinu Patriciu Elena Udrea Emil Boc fantoma de la opera film be cool interviu Mircea Geoana Ion Iliescu Ion Tiriac Johnny Depp john travolta Jude Law Julia Roberts Kinsey Lemony Snicket Mihai Razvan Ungureanu million dollar baby Mircea Daneliuc Mircea Geoana Miron Cozma Monica Ridzi Mugur Isarescu Natalie Portman Nissan Murano Nissan Pathfinder Omary Hayssam Petre Roman Pozitia copilului Printul Paul de Romania referendum 2012 schi sistemul nervos Star Wars Theodor Stolojan Tom Cruise Tom Hanks Traian Basescu
© 2012-2013 Radu Preda Recomandari: Stiri financiare | Curs Valutar banci | Evenimente business