Prins pe nepregătite într-un studio de televiziune, un distins om de afaceri al cărui nume îmi scapă din păcate a fost nevoit să-şi dea cu părerea, că doar de-aia venise la televizor, despre mita de un milion de euro oferită lui Dan Fătuloiu. Cum informaţiile erau încă destul de neclare, personajul nostru a băgat un text „de bun-simţ“, cu risc minim ca publicul să-şi dea seama că e venit cu pluta: „ei, doamnă (se adresa moderatoarei n.n.), fiecare pădure îşi are uscăturile ei, iar acest domn Chelu este o uscătură din asta… Noi, oamenii de afaceri, ne delimităm de aceste practici şi vreau să credeţi că acest domn Chelu nu ne reprezintă“.
Acest domn Chelu este, de ani buni, vedetă incontestabilă şi de primă mărime a pieţei de capital de la noi. Aşa cum îi şade bine unui speculator, activitatea sa nu este una discretă, ci dimpotrivă. A fost implicat în nenumărate scandaluri şi este cercetat, susţin surse bine documentate, în peste 30 de dosare penale. Circumstanţă agravantă, figurează la apelul de seară al miliardarilor cu o avere estimată (de cine, de ce?) la 17 milioane de euro.
Repudiat şi de mediul de afaceri, înfierat şi de suficient de mulţi jurna-lişti, Cătălin Chelu devine grenada perfectă, numai bună de aruncat cu cuiul scos în mijlocul războiului de la vârful Poliţiei Române. Fătuloiu s-a folosit de poliţistul cu lacrimi pe şoriciul facial şi liceu de mate-fizică la bază ca să-i tragă preşul de sub picioare şefului IGP, numitul Tobă, iar la numai două zile distanţă aflăm că acuzatorul este implicat într-un caz de mită. Până ne lămurim exact dacă a luat sau nu, cine a denunţat pe cine şi, în general, care sunt băieţii răi şi care sunt cei buni, impresia generală este că în poliţie domneşte haosul, iar Ministerul de Interne este incapabil să gestioneze fenomenul.
Pe acest fond tulbure şi generator de emoţii, a trecut practic neobservată la nivelul publicului larg o ştire cu adevărat proastă pentru mediul de afaceri din Romånia: fabrica de bere Ursus de la Cluj se închide. Din declaraţiile oficialilor concernului SAB Miller, deţinătorii brandului în cauză, rezultă că măsura a fost luată pe de o parte din cauza scăderii consumului de bere în general şi al acestei mărci în particular, iar pe de altă parte pentru că locaţia din Cluj nu permitea extinderea.
Berea Ursus se va fabrica în continuare, însă în altă locaţie decât cea în care s-a născut, a fost botezată şi mai târziu încoronată drept regele berii. O mişcare justificată probabil din prisma P&L-ului, dar devastatoare din punctul de vedere al marketingului. Ani de muncă şi bugete deloc neglijabile sunt puse acum între paranteze, din raţiuni de optimizare. Nu suntem noi în măsură să criticăm decizia companiei. Dar clujenii sunt deja mai săraci. Nu atât din cauza locurilor de muncă pierdute şi a fluxurilor financiare generate de activitate, cât din cauza pierderii unui simbol local, cu o mare valoare sentimentală. Şi poate că acum bancul acela stupid – Ursule, ştii că s-a făcut bere cu numele tău? – Cum, Dănuţ? – e mai actual ca oricând.