• Despre mine
  • Site map
  • Căutări rapide
  • Contact

  • Home
  • Politică
  • Economie
  • Travel
  • Filme
  • Gourmet
  • Miscellaneous


„Lipsa de încredere a consumatorilor, cea mai mare provocare pentru mediul de afaceri“

0
15 Oct 2010
by Radu Preda

Nu sunt vedete ale spaţiului public, nu au notorietatea politicienilor, a liderilor de sindicat sau a comentatorilor de televi­ziune, fiecare dintre ei este preocupat de bunul mers al afacerii pe care o conduce. Împreună sunt însă o adevărată forţă, ce reuneşte 30% din Produsul Intern Brut al României în 2009 . Membrii Consiliului Investitorilor Străini (FIC) din România, căci despre ei este vorba, au pus de curând la punct un program ambiţios de stimulare a creşterii economice, pornind de la premisa că, după măsurile dure de austeritate luate de Guvern, este nevoie de un program de accelerare a însănătoşirii economiei româneşti, la care să pună umărul, alături de autorităţi, şi mediul de afaceri privat. Despre acest program şi despre provocările care stau la baza lui am aflat amănunte de la Mariana Gheorghe, CEO al OMV-Petrom şi preşedinte al Consiliului Investitorilor Străini.

Din punctul dv. de vedere, atât de preşedinte al unei importante companii româneşti, cât şi de preşedinte al Consiliului Investitorilor Străini, care sunt principalele trei probleme cu care se confruntă în momentul de faţă mediul de afaceri din România?

Mie îmi place să mă uit la pro­bleme ca fiind oportunităţi. Ele sunt oportunităţi pentru că, odată re­zol­vate, pot să îmbunătăţească situa­ţia. Aş vrea să menţionez câteva şi trei este un număr foarte corect.

Prima provocare pe care o văd în România şi pentru oamenii de afaceri de aici este lipsa de încre­de­re a consumatorilor, a cetăţenilor, care afectează foarte mult cererea noastră, ca şi companii. Noi credem că sunt oportunităţi pentru a o re­câştiga, astfel încât consumul privat din România să se refacă.

A doua mare provocare este de­ficitul fiscal. Atunci când te uiţi la un deficit, te uiţi atât la venituri, cât şi la cheltuieli. Creşterea economică duce la mai multe venituri fiscale şi deci mai multe surse pentru cheltuieli. În acelaşi timp, e ne­cesară şi realizarea acelei eficienti­zări a cheltuielilor publice prin im­plementarea, punerea în practică a măsurilor de austeritate luate de Guvern. Deci cred că menţi­ne­rea deficitului fiscal la un nivel rezo­na­bil este a doua mare provocare.

Iar a treia, ceea ce pentru noi, oa­menii de afaceri, este foarte im­portant, este realizarea unui act ju­ridic corect şi echitabil. Şi de aceea provocarea pe care o văd şi care trebuie rezolvată este o reformă în sistemul juridic, care să poată să dea siguranţa că, dacă sunt obstacole în realizarea actului comercial sau public, este cineva care poate să facă dreptate în mod echitabil şi corect.

Când, cum şi unde a apărut ideea acestui program de relansare economică pe care l-aţi făcut public în această lună?

Cred că în general orice fel de iniţiativă este un răspuns la o ce­rinţă. Şi am simţit şi noi, ca şi toată lumea din România, nevoia de acţiune, am simţit că este o situaţie dificilă prin care România trece şi nu este suficient să vorbim doar de austeritate, pentru care măsurile sunt necesare, dar credem că ace­eaşi energie şi forţă trebuie depuse şi pentru creşterea econo­mică. Aşa cum spuneam, nu numai reducerea cheltuielilor este importantă, dar şi creşterea veniturilor, pentru un deficit bugetar.

Am gândit un chestionar pentru cei 118 membri ai FIC şi am avut o plăcută surpriză pentru că au venit peste 100 de propuneri în urma unei întrebări simple: „Ce credeţi că trebuie făcut imediat pentru a relansa creşterea economică, o creştere durabilă?”. Prin efortul unei echipe de proiect, aceste propuneri s-au pu­tut concentra în 80 de măsuri coerente, consistente şi le-am structurat pe 10 domenii de acţiune. Acest pa­chet de măsuri, după structurare, ne-a dat impresia şi mesajul clar că este un pachet coerent, care poate servi drept program pentru relan­sarea economică.

Şi în baza acestui rezultat am analizat ce poate să facă FIC pentru realizarea acestui program şi am pornit de la faptul că noi, cei 118 membri, repre­zen­tăm 30% din PIB-ul României în 2009 şi peste 60% din toate inves­ti­ţiile făcute de străini în ultimii 20 de ani. Şi am simţit aceasta ca o răspundere, am simţit că, într-o pe­rioadă dificilă cum este acum, nu e suficient să dai sfaturi celor ca­re trebuie să ia măsuri, ci ar fi bine să le oferi un ajutor ca să treacă mai repede de acest obstacol, această perioadă dificilă.

Din discuţiile pe care le-aţi purtat cu Guvernul, cu preşedinţia, cu patronatele, cu sindicatele, ce feedback aveţi în ceea ce priveşte adoptarea măcar a acelor măsuri care ţin de normalitate?

Noi suntem foarte încurajaţi de răspunsul la acest demers. Demer­sul are două categorii de propu­neri, unele specifice, cu aplicare imediată, dar cu impact pe termen lung şi mediu, şi altele care ţin mai mult de strategie, de o reformă structurală fie a sectorului public, fie a unei industrii sau alteia, fie de aplicarea unor noi sisteme şi me­to­dologii în sectorul de absorbţie a fondurilor europene.

Există deschi­dere şi am avut chiar săptămâna tre­cută întâlniri cu ministerele pentru a discuta aceste măsuri spe­ci­fice, pe lângă dialogul general. Vor­besc aici de Ministerul Finan­ţelor, Ministerul Economiei, Minis­te­rul Transporturilor, Ministerul Muncii, unde avem deja echipele – parteneri desemnaţi de miniştri să lucreze cu noi pe anumite măsuri. Şi sperăm ca în următoarele săp­tă­mâni să venim deja cu câteva din a-ceste măsuri specifice, care să poa­tă să aibă o formă care poate fi fă­cută publică şi o decizie care apoi să se implementeze.

Chiar credeţi că răspunsul va fi pozitiv?

Chiar cred că e un feedback po­zitiv. Avem parteneri de discuţie pe problemele specifice, de exemplu registrul de creanţe, avem deja un partener în cadrul Ministerului Finanţelor cu care dezvoltăm conceptul.

Vom prezenta în câteva zile, poate o săptămână, un astfel de pro­iect, îl vom analiza cu experţii de la Ministerul Finanţelor şi apoi trecem la etapele următoare. Există un feedback pozitiv.

Cât de fundamentate sunt proiecţiile financiare ale anumitor proiecte foarte concrete, în sensul de estimare corectă şi minuţioasă a veniturilor pe care le pot genera, dar şi a cheltuielilor? Şi am să vă dau un exemplu concret: probabil cel mai mediatizat punct din acest program este cel legat de organizarea unui Campionat European de fotbal. Practica ultimilor ani ne-a arătat că ţările care au organizat campionate mondiale, europene de fotbal sau chiar olimpiade, şi care nu aveau o infrastructură dezvoltată înainte, au făcut investiţii mari şi au recuperat doar o mică parte după terminarea evenimentului, iar unele elemente de infrastructură nu sunt folositoare. Deci, practic, a fost un eşec din punct de vedere financiar un astfel de proiect.

Nu pot spune că la toate măsu­ri­le, sau nici măcar la majoritatea, avem pregătită partea a doua, de analiză economico-financiară şi pro­gram de implementare, ca să ve­dem beneficiile şi costurile în ter­meni financiari foarte detaliaţi. Dar fiindcă aţi luat acest exemplu, şi este foarte bine luat, eu chiar cred într-un astfel de proiect, pentru mine este important profilul u­nei astfel de acţiuni.

Pentru că dacă obţinem un astfel de mandat, să or­ganizăm un campionat european sau altceva, avem un termen foarte fix. Lucru care impune o anumită disciplină asupra realizării obiectivului, pe de-o parte, şi pe de altă parte poate fi un factor de mobili­za­re a tuturor resurselor şi de coa­gu­lare pentru un obiectiv comun. Aşa cum aţi spus, aceasta este natura pro­punerii respective. Dar mai are două componente o astfel de pro­punere, care, spun eu, consti­tuie o si­tuaţie unică şi un avantaj pentru România comparativ cu alte ţări.

Şi anume faptul că, în programul normal al României, fără a vorbi de acest obiectiv, există necesitatea şi vor fi fonduri pentru in­frastructu­ră. Noi nu suntem în si­tuaţia ţărilor precum Grecia, care aveau deja o infrastructură dezvoltată şi puteau să mai stea fără acele îmbunătăţiri, nu necesitau modernizări accentuate. Deci a fost un efort pentru ei, pe când la noi este o necesitate, ceva care trebuie făcut oricum. Este nevoie de fi­nan­ţe şi de realizarea a­cestor infra­struc­turi rutiere, transport sau aerie­ne.

Pe de altă parte, mai avem un avantaj unic, care este o oportunitate foarte mare: folosi­rea celor 30 de miliarde de euro de la Co­mi­sia Europeană. Grecia şi ce­lelalte ţări nu-l aveau. Aceştia sunt bani gratuiţi. Deci, în orice structură financiară la care te uiţi când analizezi un proiect cum ar fi acesta – şi timp de 14 ani bancari asta am fă­cut -, componenta gratuită creş­te foar­te mult rentabilitatea pro­iec­tu­lui, pentru că altfel fondu­rile ar veni de la bănci, de la gu­vern sau din alte surse care au ne­voie de o anumită rentabilitate. Dar în cazul României, datorită acestor doi factori, un astfel de proiect nu cred că va duce la rezultate negative financiare. Bineînţeles, trebuie structu­rat foarte inteligent, asta ar fi o condiţie.

Social Share

Scrie un comentariu Cancel reply

*
*

captcha *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Cele mai comentate
Ultimele comentarii
Printul Paul dezvaluie motivele care l-au determinat sa intre in cursa electorala: "In tara asta nu se fac afacer adevarat fara sa fii si politique mestecat"
17 Oct 2000
, 6 Comments
Despre inutilitatea unei legi a presei
09 Jan 2013
, 3 Comments
I-au luat lui Lance Armstrong boii de la bicicleta
24 Aug 2012
, 3 Comments
j : Lamentari, Radule, lamentari. Ati mancat mult...
21 Apr 2013
Radu Preda : Vlad, nu sunt naiv deloc. Asa si incepe textu...
21 Apr 2013
Petreanu : Nu fi naiv, Radu. Managerul respectiv nu face...
21 Apr 2013

Blogroll

  • Amar de zi
  • Bogdan Glavan
  • Dl. Ghibutiu
  • Guy Kawasaki
  • Libertarienii
  • Mark Cuban
  • Moshe Mordechai
  • Radu Tudor
  • Reporter Virtual
  • Richard Branson
  • Seth Godin
  • The Facebook blog
  • Turmbar
  • Un chinez ca tot romanu'
  • Viorel Ilisoi
  • W3 EDGE, Optimization Products for WordPress

Căutări rapide

Adrian Nastase Apple Being Julia Bruce Willis Calin Popescu Tariceanu Clive Owen criza Danone Denzel Washington Dinu Patriciu Elena Udrea Emil Boc fantoma de la opera film be cool interviu Mircea Geoana Ion Iliescu Ion Tiriac Johnny Depp john travolta Jude Law Julia Roberts Kinsey Lemony Snicket Mihai Razvan Ungureanu million dollar baby Mircea Daneliuc Mircea Geoana Miron Cozma Monica Ridzi Mugur Isarescu Natalie Portman Nissan Murano Nissan Pathfinder Omary Hayssam Petre Roman Pozitia copilului Printul Paul de Romania referendum 2012 schi sistemul nervos Star Wars Theodor Stolojan Tom Cruise Tom Hanks Traian Basescu
© 2012-2013 Radu Preda Recomandari: Stiri financiare | Curs Valutar banci | Evenimente business